Memilih Susu Formula Terbaik Untuk Si Manja

11:36

Ramai ibu-ibu yang rasa lebih mudah memberi susu formula kepada anak-anak mereka. Biasanya ketika anak sudah berusia 1 tahun ke atas. Macam-macam jenama ada dijual dipasaran .. pegi aje la ke mana-mana pasaraya pasti rambang mata kita tak tau nak pilih yang mana. Ada yang rasa coklat, vanila, madu .. eh .. macam-macam lah kan. Agak-agak mana satu nak pilih yer?

Dulu masa kami sekeluarga 'berkelana' di United Kingdom memang susah sangat nak cari susu formula. Harganya pula boleh tahan juga mahalnya. Yang ada banyak terjual ialah susu segar, harga pun murah dan ada dijual di merata-rata tempat. Kenapa agaknya ya?

Haa .. salah satu faktornya ialah susu formula atau susu tepung kebanyakannya mengandungi gula yang berlebihan untuk kanak-kanak. Menurut seorang pakar pemakanan yang datang memberi ceramah kepada saya di klinik kesihatan Batu Pahat, 2/3 daripada isi kandungan susu tepung yang terdapat di pasaran adalah GULA. Hanya 1/3 sahaja berkhasiat untuk kanak-kanak. Sebab itu lah penyakit diabetes sekarang ni semakin banyak dilaporkan. Sampaikan ada kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun pun sudah perlu mengambil insulin untuk mengawal diabetesnya. Menakutkan!

Sebab itu lah ibu-ibu sangat-sangat digalakkan menyusukan bayi mereka sendiri dengan susu ibu kerana susu ibu lah susu yang terbaik untuk anak kita. Kalau tak mampu juga tak leh nak kata apa la kan .. tapi jangan mengalah sebelum  berusaha. Jika anak kita sudah besar .. lebih elok diberikan susu segar sahaja.

Tapi nanti ada pula yang kata susu segar tak cukup vitamin dan mineral. Tak ada DHA, EPA untuk perkembangan otak anak. Jawapan saya .. kita masih boleh beri supplemen kepada anak-anak kita. Pilihan saya ialah Omegaguard Shaklee untuk DHA dan EPA untuk otak, dan mealshakes untuk sumber vitamin dan mineral yang cukup untuk tumbesaran anak yang sihat dan bijak insyaAllah. Masih belum terlambat untuk mengubah cara hidup kepada yang lebih sihat, betul tak?


Pada hemat saya, ini lah supplement yang terbaik untuk anak-anak saya kerana saya memang nampak kesannya pada tahap kesihatan anak-anak saya. Mereka tak mudah sakit, aktif dan syukur juga tahap pembelajaran mereka juga amat baik, insyaAllah. 

Nak cuba? Hubungi saya segera.

Zara
sms/whatsapp : 0196536303
facebook.com/zara77
email zah15@yahoo.com








You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images