Rawatan rheumatoid arthritis yang perlu anda cuba

09:59



Hai semua. Sebelum ini saya ada menulis tentang rawatan kepada penyakit arthritis secara amnya. Kali ini saya nak khususkan tentang rheumatoid arthritis. Penyakit arthritis ni ada dua iaitu osteoarthritis dan rheumatoid arthritis. Seperti yang kita tahu, arthritis ni menyerang sendi-sendi badan.  Rheumatoid arthritis ni adalah keradangan kronik sendi-sendi kecil di tangan dan kaki yang menyebabkan bengkak dan lebih parah boleh menyebabkan kecacatan sendi.

Pada awalnya, rheumatoid arthritis akan menjejaskan sendi-sendi yang lebih kecil seperti sendi-sendi jari kaki dan tangan. Sekiranya tidak dirawat, ia akan merebak ke pergelangan tangan, lutut, pergelangan kaki, siku, pinggul dan bahu. Dalam kebanyakan kes, gejala-gejala berlaku pada sendi sama pada kedua-dua belah badan anda. Dari masa ke masa, rheumatoid arthritis boleh menyebabkan sendi berubah bentuk dan beralih keluar dari tempatnya.

Boleh lihat video ini utk gambaran yang lebih jelas.




Apa yang boleh dilakukan sekiranya rheumatoid arthritis menyerang diri kita? 

Menurut doktor, tiada rawatan yang sebenar untuk mengubati 100% rheumatoid arthritis ini tetapi kita boleh mengawal dan mengurangkan kesakitannya dengan melakukan senaman ringan untuk menguatkan otot-otot sekitar sendi, menghangatkan kawasan sekitar sendi dengan minyak panas dan kurangkan stress. Pengambilan suplemen seperti glucosamine, minyak ikan omega 3, kalsium dan vitamin C amat membantu mengawal dan memperbaiki tisu-tisu tulang rawan supaya lebih sihat. Pengambilan suplemen yang kaya dengan resveratrol juga dapat membantu.

Antara suplemen yang dicadangkan oleh Shaklee untuk membantu pesakit rheumatoid arthritis ialah:

1. Advance Joint Health Tablet
2. Omegaguard
3. Ostematrix
4. Vitamin C
5. Vivix

Eh .. tapi jangan ingat kena ambil semua. Boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.


Testimoni pesakit rheumatoid arthrtitis







Hubungi saya untuk maklumat lanjut

Zaharah
sms/whatsapp 019 653 6303
facebook.com/zara77

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images