Cara alternatif merawat sakit jantung diperingkat awal supaya tidak mati mengejut

11:19



Pernah tak anda rasa penat dan mengah bila naik tangga atau membuat aktiviti lasak? Ada orang tu jalan jauh sikit pun dah rasa mengah juga. Kenapa ye? Haaa .. jaga-jaga ... kemungkinan besar jantung anda tidak sihat dan anda berisiko untuk mendapat sakit jantung!

Sakit jantung ni seperti yang diketahui ramai merupakan pembunuh no 1 di Malaysia. Serangan jantung ni boleh berlaku bila-bila saja tanpa kita sedari puncanya kerana ia adalah pembunuh yang senyap. Bila tiba-tiba kena serangan jantung ni adakalanya terus membawa maut. Apa pun ajal maut semuanya telah ditentukan Allah. Namun kita perlulah berusaha dan menjaga kesihatan kita sekurang-kurangnya untuk mencegahnya daripada berlaku.

Bagaimana kita nak kenalpasti bahawa jantung kita ada masalah?

Terdapat 5 tanda yang boleh dikenalpasti bahawa jantung anda tidak sihat iaitu
  • leher sering berasa sakit dan tegang akibat ketegangan otot
  • sering berasa pening, sesak nafas dan rasa nak pengsan
  • berasa seram sejuk atau peluh dingin
  • berdebar-debar
  • sakit pada rahang dan telinga tanpa sebab
Jika ada terasa simptom-simptom ini segeralah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan kepastian terutama sekali sekiranya golongan yang berisiko tinggi seperti penghidap diabetes, darah tinggi dan kolestrol tinggi.


Bagaimanakah cara merawat dan mencegah sakit jantung?

Selain daripada ubat-ubatan yang dibekalkan oleh doktor, pengambilan suplemen yang mengandungi Coenzyme Q10 adalah amat digalakkan. Coq10 adalah sejenis vitamin antioksida yang terbentuk secara semulajadi di sel-sel badan. Ia menghasilkan tenaga untuk sel-sel berfungsi dan terdapat dengan banyak di dalam organ-organ yang kuat bekerja seperti jantung, hati, buah pinggang dan pankreas. Penghasilan Coenzyme10 semakin menurun apabila usia kita meningkat sebab itu lah jantung kita mula lemah. Individu yang mengambil suplemen yang mengandungi Coenzyme Q10 setiap hari akan berasa lebih cergas, tidak mudah penat dan paling penting jantung akan menjadi lebih sihat.

Pengambilan suplemen yang mengandungi Omega 3 juga amat perlu untuk melancarkan peredaran darah dan mengurangkan kolestrol di dalam darah yang boleh meningkatkan risiko serangan jantung. Jika kolestrol terlalu banyak menempel di dinding arteri, laluan darah akan menjadi sempit dan jantung terpaksa bekerja lebih keras untuk mengepam darah dan akhirnya jantung menjadi terlalu penat dan lemah. Sebab itu lah kita perlu juga kawal pemakanan kita dengan mengurangkan pengambilan makanan berkolestrol tinggi dan bergula tinggi. 

Kajian terkini pula membuktikan bahawa pengambilan suplemen yang mengandungi resveratrol yang tinggi juga dapat membantu merawat dan mencegah sakit jantung. Resveratrol merupakan salah satu antioksidan alami yang dapat menurunkan lemak yang tidak baik dalam pembuluh darah.  Boleh baca testimoni di bawah.







Sayangi jantung anda ..

Jika ada sebarang pertanyaan, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Zaharah
0196536303

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images