Ibu bijak melahirkan anak yang bijak?

10:56


Selalu kan bila kita dengar anak orang mencapai kejayaan dalam pelajaran ke .. apa-apa lah .. mesti kita secara tak sedar akan tanya siapa mak ayahnya .. kerja apa mak ayahnya. Kalau mak dan ayahnya kerja profesional contohnya peguam, doktor dan sebagainya, mesti kita akan cakap 'hmm .. patut lah mak ayah dia pandai .. anak pun mesti pandai'.


Betul ke andaian tersebut?


Hakikatnya tidak keterlaluan boleh dikatakan bahawa anak-anak yang bijak lahir daripada ibu yang bijak. Kalau bapanya yang bijak belum tentu anak yang dikandungkan ibu bijak. Haaa .. macam mana pulak tu? (marah kaum bapa ni karang .. hehehe)


Ok, lihat siapa yang mengandungkan anak? Bagaimana perkembangan otak anak sewaktu di dalam kandungan? Si anak akan ambil DHA daripada otak si ibu untuk membentuk otak mereka (sebab itulah wanita yang melahirkan anak ramai mudah menjadi pelupa). Kemudian, apabila menyusukan anaknya selama 2 tahun, DHA daripada susu ibu juga cukup untuk membuat anak-anak menjadi bijak. 

Tapi kalau DHA daripada otak si ibu pun tak mencukupi, macamana pula anak nak dapat sumber DHA yang mencukupi untuk membentuk otak yang sihat? Haaa .. rahsianya kalau nak anak bijak, ibu-ibu kena ambil makanan yang kaya DHA dan EPA  supaya badan dapat supply DHA yang cukup kepada si anak. (Ini adalah salah satu usaha kita ya .. selebihnya Allah yang menentukan. Kuasa Allah mengatasi segalanya).

DHA terdapat dengan banyaknya dalam asid lemak Omega-3. Asid lemak Omega-3 terdapat dalam ikan berlemak contohnya ikan salmon,  berupaya meningkatkan jumlah 'grey matter' di kawasan otak yang biasa dikaitkan dengan perasaan dan tingkah laku seseorang.



Apa itu 'grey matter'?




Grey matter adalah satu komponen penting dalam sistem saraf pusat. Ia sangat penting kerana ia mengandungi banyak sel neuron. Sel neuron secara ringkasnya adalah berfungsi sebagai penghantar maklumat kepada sel saraf lain. Jadi, lebih banyak neuron, lebih banyak maklumat dihantar. Bermakna lebih banyak grey matter maka lebih banyak maklumat dapat dihantar maka inilah yang boleh mengaitkan dengan kecerdasan otak terutama untuk anak-anak kita.

Grey matter ini melibatkan keupayaan melihat, mendengar, ingatan, emosi, pertuturan, decision making dan juga self control. Boleh nampak kan betapa pentingnya kita merangsang grey matter ini.

Penyelidikan telah membuktikan bahawa peningkatan pengambilan omega-3 dapat memberikan kesan kepada perubahan struktur otak. Dalam satu kajian yang berasingan para penyelidik melaporkan bahawa orang yang mempunyai tahap asid lemak omega-3 dalam darah yang lebih rendah lebih cenderung untuk mempunyai pandangan yang negatif dan lebih impulsif. Sebaliknya, mereka yang mempunyai tahap omega-3 yang lebih tinggi dalam darah didapati lebih bijak dan berfikiran positif.


Minyak ikan dikenali sebagai sumber omega 3 yang penting untuk meningkatkan kecerdasan otak dan ketajaman penglihatan yang lebih baik terutamanya bagi kanak-kanak yang sedang membesar. Hal ini kerana, minyak ikan yang diperolehi daripada tisu ikan yang berminyak mengandungi asid lemak omega-3 asid eicosapentaenoic (EPA), dan asid docosahexaenoic (DHA) yang diperlukan untuk tumbesaran anak anda.




Untuk itu saya mencadangkan agar ibu-ibu mengambil Omegaguard Shaklee semasa hamil dan sepanjang menyusukan anak. Selepas umur setahun, anak anda boleh mengambil sendiri omegaguard untuk mendapatkan bekalan DHA dan EPA yang diperlukannya. Omega guard yang mempunyai sumber omega 3 ni memainkan peranan untuk tingkatkan daya ingatan, anak lebih fokus dan juga akan menguatkan memori. Kandungan 330mg omega 3, 120mg DHA dan 180mg EPA tentunya gabungan terbaik untuk otak anak kita.




Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan tempahan produk.

Call/sms/whatsapp 0196536303


Ingin dapatkan diskaun penjimatan sehingga 20% dengan setiap pembelian di atas?


Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran keahlian sebanyak RM79 untuk seumur hidup. Selain itu anda boleh menikmati pelbagai kelebihan sebagai ahli shaklee termasuk peluang menjana pendapatan sehingga 4 angka, peluang melancong percuma, car bonus dan lain-lain. Hubungi saya  zara 0196536303 untuk maklumat lebih lanjut.



You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images