Cara merawat gusi berdarah dan ulser mulut dengan pantas dan berkesan

10:39

Dulu anak saya selalu berkerut dahi bila nampak saya ambil berus gigi.. haha .. bukannya apa .. dia tak suka tengok saya gosok gigi sebab katanya nampak macam scary movie. Mana tak nya. Orang gosok gigi buihnya putih tapi umi gosok gigi buihnya merah - pink .. erkkk ... gusi saya senang sangat berdarah. Kroniknya gusi saya ni tengah dok sedap tengok tv pun tiba-tiba boleh berdarah. Nasib baik kat rumah senang la berlari ke bilik air untuk kumur-kumur .. kalau kat panggung wayang ke macamana? Takkan nak telan je kot darah tu.. huhu


Saya kemudiannya bertanya kepada dentist tentang masalah saya ini, dia cakap saya gosok gigi tak sempurna dan gusi ada kuman.. jadi kena gosok gigi lebih lama supaya kuman-kuman tanggal dan gunakan mouthwash juga. Alhamdulillah bila ikut nasihat dentist memang kurang lah juga masalah tu tapi masih ada juga lagi gusi berdarah tu.  

Alhamdulillah sejak saya join Shaklee dan mengambil vitamin C shaklee secara konsisten memang nampak sangat perubahan. Gusi saya dah tak berdarah lagi. Yang bestnya, kalau ada ulser pun timbul hanya ambil masa 2-3 hari je untuk hilang berbanding seminggu lebih sebelum ini. 


Sebenarnya, gusi sering berdarah dan ulser mulut sering timbul adalah salah satu tanda bahawa badan kita kekurangan vitamin C. Antara tanda lain badan kita kekurangan vitamin C adalah seperti berikut:


  • Mudah Stress
  • Kulit sangat kelihatan kering dan bersisik
  • Tapak kaki keras dan kasar
  • Mudah kena lebam-lebam
  • Gusi mudah berdarah
  • Ulser mulut
  • Cepat letih
  • Sakit sendi dan otot
  • Rambut kelihatan kering dan kurang sihat
  • Hidung mudah berdarah
  • Luka lambat sembuh
  • Kalau sakit susah nak sembuh (ambil masa lama)
  • Hilang berat badan


Vitamin c ni sangat diperlukan oleh badan untuk melawan serangan virus dan membantu tubuh badan untuk berfungsi secara optimum. Vitamin C juga mudah terhapus daripada badan apabila kita stress dan menyebabkan toksin-toksin tidak dapat disingkirkan daripada badan seterusnya menyebabkan tubuh badan  mudah terdedah kepada risiko penyakit. Sumber makanan yang kita ambil setiap hari pula kebanyakannya tidak dapat membekalkan zat vitamin C yang mencukupi atas faktor cara penyediaan dan simpanan (contohnya vitamin c dari sayur atau buah yang terdedah kepada haba dan tidak disimpan secara sempurna). Oleh itu pengambilan suplemen vitamin C amat-amat digalakkan untuk membantu badan mendapat bekalan vitamin C yang mencukupi.


So .. kalau korang pun mengalami masalah yang sama .. jom la cuba vitamin C shaklee ni.. gerenti tak menyesal .. insyaAllah. Murah je vitamin C ni.. 

Hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Zaharah

0196536303

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images