Boleh ke mengatasi kemurungan atau depresi dengan vitamin?

20:35


Ramai yang tidak sedar sebenarnya diri sendiri ataupun orang yang dekat dengan kita sedang mengalami kemurungan atau depression. Kemurungan ni kalau kita tak tangani pada peringkat awal tidak mustahil boleh menjadi lebih kronik sehingga mendapat gangguan mental. Na'uzubillahi minzalik. Minta di jauhkan ler. 

Sebab itu lah kita ni kena lah tangani stress tu segera. Fikir-fikir sangat tentang masalah sampai stress tu tak baik. Yang penting, kembali kepada Allah kerana Allah dah janjikan dengan setiap kesusahan ada kesenangan. Ingat tu. So.. jangan stress stress tau.


Depression 'I'm Fine'

depression isn’t mere sadness. It is isolation. It is the pervasive feeling that you are alone, even though you see others around you. That you are screaming in pain, but no one can see anything wrong with you.



Boleh ke atasi kemurungan dengan mengambil vitamin?

Biasanya orang yang sedang mengalami kemurungan kronik tidak mengambil peduli keperluan badan mereka. Penyakit kemurungan ini menjadikan seseorang itu hilang selera makan langsung tetapi ada juga yang menjadi terlalu lapar sampai asyik makan terutamanya makanan yang mengandungi karbohidrat yang tinggi. Akibatnya, pesakit kemurungan biasanya mengalami kekurangan atau ketidakstabilan nutrisi dalam badan terutamanya kekurangan vitamin B (terutamanya asid folik) dan vitamin C, juga kalsium, zat besi. magnesium dan postassium.  Vitamin B6 biasanya diberikan kepada pesakit yang mengalami kemurungan kronik.

Oleh itu, cadangan saya, ambil lah  BComplex Shaklee kerana Bcomplex Shaklee mengandungi kesemua vitamin B yang perlu untuk badan kita. 


Vitamin B-Complex terdiri daripada gabungan:

1. Vitamin B1 - menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak,membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metobolisma. Vitamin ini akan melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.

2. Vitamin B2 - Memproses asid amino dan lemak serta membantumengaktifkan vitamin B 6 dan asid folic.

3. Vitamin B3 - Membantu mengurangkan kolestrol dalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah. Vitamin B3 membantu dalam menjaga kulit yang baik. Kajian telah menunjukkan, kekurangan Vitamin B3 akan menyebabkan depresi@gangguan mental, ini seterusnya akan meninggikan risiko seseorang individu untuk menjadi psyco@sakit mental.

4. Vitamin B5 - Membantu mengurangkan stress@tekanan mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang. Vitamin ini akan melengkapkan tindakan sinergistik anti oksida untuk membantu tubuh melawan radikal bebas.
5. Vitamin B6 - Merupakan vitamin yang paling utama dalam pemprosesan asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak. Ketidakseimbangan serotonin akan menyebabkan depresi@gangguan mental.

6. Vitamin B9 -  membantu fungsi neurotransmitter; seperti mengurangkan depresi di dalam badan.

7. Vitamin B12 - mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan Vitamin B12 akan menyebabkan masalah mental dan ketidak tenteraman.

Selain daripada Bcomplex, saya cadangkan ambil juga vitamin C dan Vitalea Iron Formula Shaklee supaya dapat mengisi semua kelompongan nutrisi dalam badan kita.

Mudah mudahan kita semua dapat mengatasi masalah dan stress dengan berlapang dada dan dipermudahkan Allah di atas segala urusan kita. Amin


Hubungi saya Zara 0196536303 untuk sebarang maklumat lanjut.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images