Anakku ada ASTHMA

18:33

  
ASTHMA ..



Ramai tak di kalangan ibu-ibu di luar sana yang risaukan anaknya yang menghidapi asthma? Saya salah seorang daripadanya. Saya tak tahu pun apa itu asthma sehinggalah saya berumur 26 tahun. Keluarga saya tak ada sejarah asthma. Kawan-kawan saya pun tak de sorang pun yang menghidap asthma. Tak tau pun wujud penyakit tu (huhu .. betapa ignorantnya saya huhu). Saya hanya kenal asthma ketika anak sulung saya yang pada masa itu berusia 4 thn batuk tak berhenti-henti dan mula sesak nafas. Sejak itu mula lah eksplorasi saya dalam dunia asthma ..

Sebab  utama yang memungkinkan terjadinya asthma ialah faktor keturunan dan tinggal dalam persekitaran udara yang tidak sihat. Asthma boleh dikawal iaitu elakkan daripada terdedah kepada benda-benda yang boleh mencetuskan serangan asthma ni contohnya habuk, udara terlalu sejuk, ais, dan lain-lain. Ini ikut pengalaman saya lah. Anak-anak saya memang mudah sangat batuk selsema bila minum ais terlalu banyak dan terdedah kepada habuk. Kadang-kadang kerana terlalu aktif bersukan pun boleh sebabkan batuk juga.  Bila dah batuk dan selsema memang biasanya akan melarat kepada gangguan penafasan yang sangat berat >> asthma lah tu. Setiap kali kena serangan asthma terpaksa lah bawa anak ke klinik berulang kali untuk mengambil nebulizer. Memang tak boleh nak buat apa dah kalau dah kena serangan tu selain daripada berdoa kepada Allah.

Dulu saya pasrah .. kadang-kadang dah jaga sebaik mungkin pemakanan anak-anak, dah cuba sebolehnya untuk jaga persekitaran rumah supaya tak berhabuk, tapi anak-anak tetap juga kena serangan asthma selang dua tiga bulan sekali .. kiranya ok la juga ada orang lebih kerap kena serangan asthma. Ada yang memang bergantung kepada inhaler setiap hari. Alhamdulillah anak-anak saya tak la seteruk itu. Tapi syukur sangat sejak saya berjumpa dengan Shaklee dan konsisten memberi anak-anak saya makan Mealshakes, Omegaguard dan vitamin C, ALHAMDULILLAH kini anak-anak saya lebih sihat. Saya tak berani lah pula nak mengaku anak-anak saya dah bebas dari asthma tetapi apa yang saya boleh katakan dah lebih  8 bulan anak-anak saya tak kena serangan asthma walaupun mereka selalu minum air batu, main bola setiap hari, mandi (main air sebenarnya) lama-lama dalam bilik air.. syukur sangat. Sehinggakan semalam anak saya bertanya .. "Ummi .. kenapa dah lama tak kena asthma ye? Dah lupa dah bila last kena asthma" .. alhamdulillah .. syukur kepada Allah.




Tak rugi mencuba .. apalah sangat duit yang dibelanjakan untuk pelaburan kesihatan ini berbanding melihat anak-anak sihat, aktif dan bijak betul tak? InsyaAllah.


Jika anda berminat untuk mencuba boleh hubungi saya dan dapatkan konsultasi percuma.

Zaharah
sms/whatsapp : 0196536303


You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images