Ibu stress buat anak Obes? Atasi stress anda sebelum ia menjadi masalah.

18:27


Beban kerja, penat, anak meragam.. macam-macam masalah yang timbul boleh buatkan kita STRESS .. betul tak? haa .. jangan ... jangan stress stress ye.. rasa penat, marah, sakit hati semua tu memang lumrah alam. Masalah tetap akan timbul cuma yang membezakannya ialah cara kita mengatasi masalah-masalah tersebut. Lebih-lebih lagi untuk ibu yang mengandung memang tak elok sangat stress stress ni bukan sahaja ibu jadi moody, hilang selera makan .. baby dalam kandugan pun kena kesannya. Bukan sahaja baby yang dalam kandungan, malah seluruh keluarga pun akan terkesan sama kalau ibu stress.

Menurut kajian terbaru Hospital St Micheals, Canada, kanak-kanak yang mempunyai berat badan dua peratus lebih tinggi dari BMI (Indeks Berat Ideal) adalah golongan yang mempunyai ibu bapa yang stress. Ini adalah kerana ibu bapa yang stress secara tidak langsung mewujudkan persekitaran tertekan kepada anak-anak. Menurut kaji selidik yang dijalankan, stress menyebabkan ibu bapa kurang mengadakan aktiviti fizikal bersama anak-anak dan tidak peduli untuk menyediakan makanan yang berkhasiat untuk keluarga. Emosi anak-anak pun terganggu, perkembangan fizikal dan mental pun terganggu .. huhu .. bahaya kan?

Stress juga boleh menyebabkan penuaan pramatang (ingat baby je ada pramatang .. rupanya penuaan pun ada). Garis-garis halus akan timbul, kulit jadi tak cantik .. kusam .. semuanya sebab stress. Bahaya juga ni .. kita nak sentiasa cantik kan kan .. biar tua pada umur tapi muda di hati dan kulit .. cewah!

Jadi .. apa yang perlu kita lakukan untuk mengatasi masalah stress stress ni? Pertama sekali .. berbalik kepada Allah. Ingat. Semua masalah ada penyelesaiannya insyaAllah. Kalau kita ingat Allah insyaAllah kita akan lebih berlapang dada. Datang lah masalah atau dugaan macamana pun insyaAllah kita boleh kawal perasaan dan hati kita.

Selain daripada itu .. kita buat lah aktiviti-aktiviti yang boleh menenangkan hati kita. Pergi shopping ke (ini orang perempuan sure suka .. hehe). Jalan-jalan ambil angin. Beriadah/bersenam pun ok.

Salah satu usaha yang boleh dilakukan ialah makan makanan yang tinggi bcomplex. Kenapa? Vitamin B Complex memainkan peranan dlm mengawal perubahan mood/ emosi seseorang. Vitamin B membantu mengawal depressi dan rasa gementar dengan menguruskan fungsi neurotransmitter (penyampai semulajadi otak yg mengawal mood dan emosi). Vitamin B tak dpt disimpan dlm bdn dan mudah termusnah akibat kafein , alkohol , nikotin, gula.Sebab tu anda kena ambil vitamin B daripada suplemen/ vitamin utk melengkapkan diet harian anda. 

So ibu-ibu dan bapa-bapa semua .. jangan stress stress ya!



Your friendly Shaklee Independent Distributor
Zara
0196536303

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images